10 november, 2014

Nu smyger vi in julen.

Nu när det är november tänker jag smyga in julen lite. Hemma hos mig är inte mycket snö att tala om, och ingen direkt julkänsla heller. Men vad behövs egentligen för att hitta den där känslan? Om man bortser från vit, fluffig snö och kanske en gran, så behövs det bara ljus, pyssel och bakning, och kanske lite glögg.

Jag började pyssla lite inför Fars dag och passade på att göra något till mig själv i samma veva. Det blev en lite roligare pennburk till min kreativa hörna.


Min farsdagspresent till pappa innehöll lite smått och gott så jag kan säga att fredagen bestod av väldigt mycket bakning. Bland dessa saker fanns karamellmandlar, som jag tycker är ett juligt och jättegott snacks. 

Karamellmandlar:
200g sötmandel
4 msk smör
12 msk strösocker
någon nypa flingsalt


Dela mandlarna på längden och häll i en stekpanna tillsammans med de övriga ingredienserna förutom flingsaltet. Värm upp och rör om tills sockret har smält och röran fått en fin, mörkt gyllenbrun färg. Bred ut mandlarna på ett bakplåtspapper och låt svalna. Bryt isär i mindre bitar och strö över lite flingsalt.  
Klart!



Jag insåg också för ett tag sedan att jag inte hade några egna julsaker, sånär som på några glasänglar och en nötknäppare att hänga i granen. Men min mor ville dela med sig av det hon hade, och så fick jag mig en egen kasse med jul hem. Och nu, efter att ha pysslat och bakat de senaste dagarna, bytt gardiner och tänt nya ljus, så kan jag nästan känna den. Känslan som smyger sig på när jag sippar på min glögg så här på kvällskvisten i mörka november.


Blossa





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar