30 oktober, 2014

Enkla Cupcakes!

När vi åker hem till våra familjer över helgerna, brukar jag oftast ta med mig något som jag bakat. 
Igår köpte jag en sprits, en lite lyxigare variant från Cervera med 6 olika munstycken. Jag var så sugen på att prova den och dekorera några bakverk, så idag blev det cupcakes av enkel modell. Jag använde mig av ett grundrecept för muffins, vände ner lite hackad choklad och toppade med chokladfrosting. Det ska bli kul att få bjuda på dessa, speciellt till min lillebror som är en cupcakelover.

Lékué sprits i rosa.




ca 12 cupcakes:

2 ägg
2dl socker
3dl vetemjöl
2tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
100g smör
1dl mjölk

Choklad Frosting:
5dl florsocker
3msk kakao
75g smör
2 1/2 msk mjölk

Vispa ägg och socker pösigt, smält smöret och låt svalna något. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan försiktigt ner i smeten växelvis med smöret och mjölken. Jag hackade några rader mörk choklad och vände ner i smeten. Fyll muffinsformarna till 2/3 (använd gärna muffinsplåt så håller de formen)
och grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 15 min.

Blanda florsocker, kakao och smör skuret i mindre bitar, vispa med elvisp på låg hastighet. Tillsätt mjölk och vispa på högre hastighet tills frostingen blir fluffig och fin. Sen är det bara att dekorera!

1 kommentar:

  1. Wow vilka ljuvliga cupcakes, gissar att dom försvann skrämmande fort ... och kvar fanns en choklad kladdig lillebror :-)

    SvaraRadera