17 oktober, 2014

Frost och äppelpaj.

När jag steg upp en morgon, var världen svartvit. Ett tunt lager frost klädde allt utanför mitt fönster. Himlen var vit, grenarna svarta och grå, svagt skimrande. Jag bestämde mig för att sätta lite färg på tillvaron med en smulpaj med äpple och kanel. Bruna och gula toner spred en söt, varm doft i lägenheten. Mums. Det luktade äppelpaj hela dagen. När den svalnat sprinklade jag över lite vit choklad. (fast det gjorde jag efter jag fotat..)


Jag hade inget recept när jag gjorde pajen, det är ju en sådan paj som man kan göra " På en höft ".
Men det var ungefär såhär jag gjorde. (Formen är ca 22 cm i dimeter)

Äppelpaj:
125g smör/margarin
ca 3dl havregryn
1dl vetemjöl
1/2-1 dl socker
2 äpplen
kanel

Blanda smör, havregryn, mjöl och socker till en grynig massa. Skala och dela äpplena och blanda med önskad mängd kanel. Sprid ut en del av smuldegen i botten på en smörad form, lägg på äppelbitarna och sprid ut resten av smuldegen över. Strö ett tunt lager kanel över pajen. 
In i ugnen på 175 grader i mitten, 20 min eller till den får fin färg. 

:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar