03 december, 2014

1:a Advent

I söndags var det 1:a advent. Vi åkte hemifrån tidigt för att Oscar skulle hinna repa med sin syster, som skulle sjunga på julskyltningen senare under dagen. Jag åkte sedan till min farmor för att äta lunch innan vi mötte upp min bror för att tillsammans promenera till kolumbariet i kyrkan. Det var frostigt och vackert ute, och inte allt för kallt. 

Kolumbariet är ett vackert rum med tjocka stenväggar, svarta smidesräcken som går runt den rundade öppningen i taket, i vilken man kan se den andra våningen. Från golv till tak täcks väggarna av stenplattor graverade med namn i guldfärg. Det är svalt och tyst. Vi tittade på platsen som farfar fått. En liten ruta i väggen. Tänk att alla dessa rutor som klär väggarna, gömmer askan efter någon saknad. Vi tände ett ljus och satt tillsammans en stund innan vi började gå in mot stan igen.

Längs gågatan var det faktiskt var en hel del folk. Söndagen fortsatte med musik, fönstershopping, vant-applåder, och ballongsläpp. Det var mysigt med allt julpynt, och när skymningen föll var det riktigt fint.

Väl hemma i lägenheten igen var det dags för lite mer julfix, jag hade planerat att ta fram den plastiga granen lagom till advent. Julgransljusen räckte nästan till. 



Mitt ljusarrangemang i vardagsrummet fick sig en makeover
med pumla och polkagrisstänger.

Vår första julgran!

...och mitt finaste julgranspynt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar